.:TemPah Disini~



SEJARAH DAN LATAR BELAKANG
Apa itu Morhabshi dalam ramuan Minyak?


Menurut Wikipedia: Morhabshi (English: Myrrh) merupakan bahan resin berwarna merah keperangan, diambil daripada getah kering pokok Commiphora Myrrha. Tumbuhan ini juga tumbuh di negara Somalia dan bahagian timur Ethiopia. Bahan getah beberapa spesies Commiphora dan Balsamodendron lain turut dikenali sebagai Morhabshi (myrrh), termasuk dari C. erythraea (kadang kala dikenali sebagai Morhabshi India Timur (East Indian myrrh), C. opobalsamum dan Balsamodendronkua.



KUPASAN MENGENAI DINAR BORNEO

Posted by kHuzai Khamis, Februari 3


DINAR BORNEO <- Klik sini utk ke Blog asal

Bismillahirrahmanirrahim…
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung blog DINAR BORNEO. TAHNIAH kerana celik tentang emas dan perak. Terima kasih atas kunjungan anda dan saya menyeru marilah kita sama-sama merancakkan dan seterusnya membina platform penggunaan Dinar dan Dirham khasnya dan sistem kewangan yang memenuhi syariah yang PASTI lebih adil seluruhnya.
Kredit untuk my beloved wife yang dari awal memberi sokongan dan menjentik kesedaran tentang emas/Dinar dan perak/Dirham. Begitu juga otai-otai dan kenalan-kenalan yang sangat membantu memberi maklumat sehingga terhasilnya DINAR BORNEO (DB). Wujudnya DB menambahkan lagi koleksi dinar yang sedia ada di pasaran.
Tidak terhingga kesyukuran kepada MU RABBI, memilih dan ‘ mencelikkan’ saya terhadap Dinar dan Dirham. Mudah-mudahan sentiasa diberi rahmatnya dan diberikan ilmu sebaiknya untuk sama-sama memartabatkan penggunaan Dinar dan Dirham di Malaysia khasnya dan seluruh alam amnya. Amin…

Ayat Al-quran mengenai Emas/Perak (Dinar dan Dirham)
Ali ‘Imran, ayat 14
Dan dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu; wanita-wanita, anak harta yang banyak dari EMAS, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga)

Ali ‘Imran(3), ayat 91
Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan mati sedang mereka tetap dalam kekafirannya, maka tidaklah akan diterima dari seseorang di antara mereka EMAS sepenuh bumi, walaupun dia menebus diri dengan EMAS (yang sebanyak itu). Bagi mereka itulah siksa yang pedih dan sekali-kali mereka tidak memperoleh penolong.

Al-A’raaf(7), ayat 148
Dan kaum Musa, setelah kepergian Musa ke gunung Thur membuat dari perhiasan-perhiasan (EMAS) mereka anak lembu yang bertubuh dan bersuara. Apakah mereka tidak mengetahui (EMAS) mereka anak lembu yang bertubuh dan bersuara. Apakah mereka tidak mengetahui bahwa anak lembu itu tidak dapat berbicara dengan mereka dan tidak dapat (pula) menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (sebagai sembahan) dan mereka adalah orang-orang yang zalim.

At-Taubah(9), ayat 34
Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya sebagian besar dari orang-orang alim yahudi dan rahib-rahib Nasrani benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang batil dan mereka menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah. Dan orang-orang yang menyimpan EMAS dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka, (bahwa mereka akan mendapat) siksa yang pedih

At-Taubah(9), ayat 35
pada hari dipanaskan EMAS perak itu di dalam neraka Jahannam, lalu dibakarnya dahi mereka, lambung dan punggung mereka (lalu dikatakan) kepada mereka: Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri,maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan.

Al-Israa’(17), ayat 93
Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari EMAS, atau kamu naik ke langit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca. Katakanlah: Maha suci Rabbku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi rasul

Al-Hajj(22), ayat 23
Sesungguhnya Allah mamasukkan orang-orang beriman dan mengerjakan amal yang saleh ke dalam surga-surga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Di surga itu mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari EMAS dan mutiara, dan pakaian mereka adalah sutera. (QS. 22:23)

Faathir(35), ayat 33
(Bagi mereka) surga Adn, mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari EMAS, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka di dalamnya adalah sutera.

Az-Zukhruf(43), ayat 35
Dan (Kami buatkan pula) perhiasan-perhiasan (dari EMAS untuk mereka). Dan semuanya itu tidak lain hanyalah kesenangan kehidupan dunia, dan kehidupan akhirat itu di sisi Rabbmu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. (QS. 43:35)

Az-Zukhruf(43), ayat 53
Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari EMAS atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringkannya. (QS. 43:53)

Az-Zukhruf(43), ayat 71
Diedarkan kepada mereka piring-piring dari EMAS, dan piala-piala dan di dalam surga itu terdapat segala apa yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata dan kamu kekal di dalamnya. (QS. 43:71)

Al-Waaqi’ah(56), ayat 15
Mereka berada di atas dipan yang bertahtahkan EMAS dan permata.

Pengalaman Saya
Saya mula berjinak-jinak dengan emas ni baru lagi, sekitar pertengahan tahun 2010. Begitupun kesedaran awal bermula sekitar akhir 2009. Emas pertama yang saya beli adalah Syiling Kijang Emas Maybank ¼ oz sebanyak 4 keping. Selepas tu beli juga emas Public Gold dua keping 20g. Sehinggalah saya terus meluaskan lagi pencarian pengeluar-pengeluar emas lainnya dan ilmu berkaitan emas melalui forum-forum dan otai-otai emas.
Selepas dari itu timbul idea untuk mengeluarkan dinar emas jenama sendiri DINAR BORNEO yang niat utamanya untuk menyimpan asset emas dan berkongsi seterusnya merancakkan lagi platform kepada kembali menggunakan Dinar dan Dirham, insyaallah satu hari nanti.

Sumber Emas di Pasaran
Sebenarnya banyak pilihan sumber emas di Malaysia. Di awalnya banyak info dan sumber saya peroleh dari Public Gold, Nubex, Maybank, UOB. Rupa-rupanya ada juga anak-anak tempatan melayu-islam yang berkecimpung dalam pengeluaran emas berskala kecil (kini dah makin besar).
Sebagai ummat islam saya lebih memilih emas dari syarikat melayu-islam walaupun ada yang berpendapat banyak kekurangan berbanding pengeluar yang lebih establish. Tidak mengapa, selagi emas dan perak sama berat, purity dan spec-spec lainnya ianya tetap SAMA. Lagipun niat utama adalah untuk membuat simpanan bukannya beli dan jual balik dalam masa terdekat.
Selain itu insyaallah syarikat-syarikat melayu-islam lebih berkat disebabkan adanya amalan zakat dan pembersihan harta. Mudah-mudahan kita pun dapat share sikit-sikit dari amal jariah mereka.

Untuk sebarang tempahan sila berhubung terus dgn saya di talian :~
Khuzai 0126179128 @ sila ke Dinar Borneo Blogspot

0 comments

Related Posts with Thumbnails

ISLAMIC DINAR & DIRHAM

Photobucket

BloGger Yg Best²~

bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

Hutang Amerika Syarikat:

$14 Trilion USD

National Debt Clock
Diskaun 1% ~ 4% diatas Terma & Syarat.
Discount 1% for Bunga Raya

Harga Ar-Rahnu AgroBANK

Jenis EmasHarga/gram
999
RM176.50
950
RM167.70
916
RM161.80
875
RM154.50
835
RM147.10
750
RM132.40
Hanya untuk barang kemas sahaja!! kemaskini : 3/6/2011
*Dealer GCP AD1487 - Khuzai Mansur
Seremban-Nilai,N.Sembilan.
>0126179128

Rangkain Dealer~
*AD1566 - Syaiful Azrien
Kinrara-Puchong-Cyberjaya-Semarak-Sentol
>0126910678
Blog -> ProNiagaEmas

*AD1650 - Che Abdullah
Nilai-Putrajaya-Kajang-Bangi-Serdang
>0134233378
FB - Che Lah

Malaysia Gold & Silver Spot