.:TemPah Disini~



SEJARAH DAN LATAR BELAKANG
Apa itu Morhabshi dalam ramuan Minyak?


Menurut Wikipedia: Morhabshi (English: Myrrh) merupakan bahan resin berwarna merah keperangan, diambil daripada getah kering pokok Commiphora Myrrha. Tumbuhan ini juga tumbuh di negara Somalia dan bahagian timur Ethiopia. Bahan getah beberapa spesies Commiphora dan Balsamodendron lain turut dikenali sebagai Morhabshi (myrrh), termasuk dari C. erythraea (kadang kala dikenali sebagai Morhabshi India Timur (East Indian myrrh), C. opobalsamum dan Balsamodendronkua.



BERSEDIAKAH DINAR AMBIL TEMPAT WANG KERTAS

Posted by kHuzai Rabu, Februari 9


Ada masyarakat yang membeli dinar semata-mata untuk digadaikan ke Ar-Rahn dan duit pinjaman tersebut digunakan untuk membeli dinar lagi dan pajak lagi. Kitaran roda ini berpusing beberapa kali dengan harapan untuk mendapat hasil laba yang tinggi. Individu sebeginilah yang merosakkan sistem kewangan Islam.

BANYAK usaha memperkenalkan dinar dilakukan dan sesungguhnya sebagai rakyat Malaysia, kita harus bersyukur kerana menjadi satu-satunya negara yang amat tekun dan istiqamah di dalam meneruskan usaha menegakkan pemahaman mengenai dinar baik dari pihak Kerajaan Pusat, kerajaan negeri, pertubuhan yang cintakan dinar mahupun orang perseorangan.

Isu dinar adalah satu isu yang amat besar, malah rumit serta sensitif kerana ia berkait rapat dengan maruah dan hukum-hakam agama dalam urusan muamalat Islam. Seperti kita sedia maklum, dinar atau wang sunnah adalah tuntutan agama bagi umat Islam.

Kebelakangan ini, pelbagai pihak menganjurkan perbincangan, seminar dan persidangan ke arah penggunaan dinar sebagai mata wang sejagat. Wang kertas adalah 'legal tender' yang dijadikan sebagai alat pengukur ke atas nilaian sesuatu produk dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada masyarakat melalui pelbagai aktiviti ekonomi.

Dinar dan dirham dikatakan mata wang kalis inflasi dan menjadi instrumen penyimpan nilai terbaik bagi melindungi kejatuhan nilai mata wang yang mendadak kesan daripada pada serangan spekulator mahupun akibat peperangan. Persoalannya sekarang, sudah tibakah masanya dinar bertindak sebagai mata wang bagi menggantikan wang kertas ke arah sistem yang lebih adil dan bebas riba? Sebelum menjawab persoalan tersebut, terdapat beberapa perkara yang perlu difahami terlebih dahulu.

0 comments

Related Posts with Thumbnails

ISLAMIC DINAR & DIRHAM

Photobucket

BloGger Yg Best²~

bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

Hutang Amerika Syarikat:

$14 Trilion USD

National Debt Clock
Diskaun 1% ~ 4% diatas Terma & Syarat.
Discount 1% for Bunga Raya

Harga Ar-Rahnu AgroBANK

Jenis EmasHarga/gram
999
RM176.50
950
RM167.70
916
RM161.80
875
RM154.50
835
RM147.10
750
RM132.40
Hanya untuk barang kemas sahaja!! kemaskini : 3/6/2011
*Dealer GCP AD1487 - Khuzai Mansur
Seremban-Nilai,N.Sembilan.
>0126179128

Rangkain Dealer~
*AD1566 - Syaiful Azrien
Kinrara-Puchong-Cyberjaya-Semarak-Sentol
>0126910678
Blog -> ProNiagaEmas

*AD1650 - Che Abdullah
Nilai-Putrajaya-Kajang-Bangi-Serdang
>0134233378
FB - Che Lah

Malaysia Gold & Silver Spot